Koodaus ymmärretään hyvin usein väärin ja sitä opetetaan lapsille väärin. Koodaus ei ole matematiikkaa, se ei lasten kohdalla saa olla puuttuvien pilkkujen tai puolipisteiden etsimistä pitkä koodaustulosteesta.
Koodaus on toimintaohjeiden laatimista ja niiden ”alaskirjoittamista” (=koodaus) edeltää tärkein osa koodausprosessia: pohdinta ja miettinen. Mitä ohjeisiin eli koodiin pitäisi kirjoittaa? Vasta tämän jälkeen siirrytään koodin puhtaaksikirjoittamiseen, joka meidän kursseillamme tehdään helposti hiirellä ei koodia itse kirjoittamalla.
Koodi eli toimintaohjeet ovat harvoin virheettömät heti ensimmäisellä kerralla, joten koodaukseen (pohdintaan ja ohjeiden kirjoittamiseen) liittyy olennaisesti testaus ja koodin korjaus. Ja koska käyttämissämme koodausohjelmissa Scratch:issa ja Scratch JR:ssä luodaan animaatioita, on enemmän kuin todennäköistä, että pienet tai isommatkin koodaajat keksivät lisää ominaisuuksia ja tapahtumia animaatioon sitä testatessaan. Koodaus on näin luova prosessi!